Följ oss
Lägenheter i Göteborg, nyproduktion Karlastaden
2020-12-18

Tosito köper byggrätter av Serneke i Karlastaden

Tosito köper cirka 15 000 kvadratmeter byggrätter i Karlastaden för utveckling av i huvudsak bostäder.

Byggrätten som Tosito köpt av Serneke planeras innehålla cirka 180 bostäder, både hyresrätter och bostadsrätter. Det kommer att bli totalt två huskroppar, ett hus på 8 våningar och ett hus på 17 våningar. Bostäderna uppförs enligt miljöcertifiering Svanen. I samband med transaktionen tecknar Tosito och Serneke även ett entreprenadavtal för byggnation. I nuläget pågår grundläggningsarbetet för projektet och byggnation ovan mark planeras till efter sommaren 2021.

-Det känns roligt att få möjligheten att vara med och utveckla en del av Karlastaden tillsammans med Serneke. Som bolag har vi ett gemensamt arbetssätt och en framåtanda där människor och samhället är i fokus. Projektet i Karlastaden blir vårt andra projekt i Göteborg och det skall bli väldigt roligt att se ett av Sveriges mest attraktiva områden växa fram under kommande år säger Tommy Fritz, VD för Tosito.

Tosito är sedan tidigare en samarbetspartner till Serneke.

– Det är mycket glädjande att utvecklingen av Karlastaden mot vår vision om en tät blandstad nu tar fart på riktigt. Vårt samarbete med Tosito kommer att, vid sidan av Karlatornet, bli starten på en spännande utveckling med välbehövliga bostäder centralt i staden och mitt i ett dynamiskt kluster av teknikutveckling och utbildning, säger Ola Serneke, VD för Serneke Group.

Idag arbetar, studerar, forskar eller bor över 21 000 personer i Lindholmen.

« Till nyhetsarkivet